20 October 2021 / Silesian Voivodeship

Szybki wypad na Skrzyczne z Przełęczy Salmopolskiej (Beskid Śląski).

Szybki wypad na Skrzyczne z przełęczy Salmopolskiej zużył chyba mniej kalorii niż spacer na lody po południu tego samego dnia :-) Trasa lekka, łatwa i przyjemna. Na dodatek w bardzo miłym towarzystwie.

Przełęcz Salmopolska - Biały Krzyż

Plan

Plan ambitny nie był... Ot, taki spacerek z przełęczy Salmopolskiej na szczyt Skrzyczne, tam i z powrotem tym samym szlakiem przez Malinowską Skałę.

Trasa: Przełęcz Salmopolska – Przełęcz Salmopolska | mapa-turystyczna.pl

Tam...

Widok spod Malinowskiej Skały

Parking (darmowy) na Przełęczy Salmopolskiej i ruszamy na Skrzyczne. Dzień jest upalny, ale niebo zachmurzone. Deszcz będzie późnym popołudniem. Zdążymy spokojnie.

Głównym punktem spaceru jest charakterystyczna Malinowska Skała. Ulubione miejsce do sesji fotograficznych. Skała jest zbudowana z zlepieńców. Te z Malinowskiej Skały są unikalne - występują tylko w Beskidzie Śląskim oraz Śląsko-Morawskim. Wiatry i deszcze wyrzeźbiły kształty, które z każdej strony pobudzają wyobraźnię. Szczyt jest zwornikiem pomiędzy Skrzycznem a Baranią Górą.

Malinowska Skała

Po drodze spotkałem starszą panią spod Tarnowa. Zwolniłem kroku i spory kawałek przeszliśmy gawędząc na różne górskie tematy. Lubię takie przypadkowe rozmowy na szlaku.

Skrzyczne, 1257m

Szczytu Skrzyczne nie lubię. Można tam wjechać wyciągiem, jest duże schronisko i zawsze tłumy. "Not my vibes". Odnotuję tylko, że Skrzyczne jest w Koronie Gór Polski, jako najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego. Dla mnie ta góra jest "nijaka", nie ma charakteru. A taki, moim zdaniem, ma na przykład dużo mniej popularna Lackowa w Beskidzie Niskim

...i z powrotem

W schronisku na szczycie spotykam znajomego z platformy HIVE - @ptaku. Znamy się nie tylko wirtualnie - wcześniej zdobyliśmy razem Babią Górę w Beskidzie Żywieckim. Spotkanie było zaplanowane. Wracamy razem.

Schronisko na Skrzycznem...

W drodze powrotnej oglądam się za siebie i robię zdjęcie, które mógłbym umieścić w albumie "połoniny". Pasmo grzbietowe Skrzycznego jest odsłonięte i oferuje dobre widoki. Z perspektywy zdjęcia można cieszyć "bieszczadzkim" bezkresem. No dobra, przesadziłem z tymi Bieszczadami... :-)

Pasmo grzbietowe Skrzycznego

Wspomniałem o widokach. Przez gorące powietrze i chmury szału nie ma, ale w stronę Pilska jest na co popatrzeć.

Widok z pasma grzbietowego Skrzycznego

I to byłoby na tyle...

Szybki wypad na Skrzyczne był faktycznie krótki. Po powrocie domu było mi mało i poszedłem na 12km spacer na lody... Przy okazji, polecam Sosnowiecką kawiarnię Abadaba. Mają ciekawe kompozycje smakowe.

Lody w Abadaba, Sosnowiec

Inne posty / Read more

Początek Wisły - źródło Malinki. Leśna sztuka, suche źródło i... monumenty jak z Rapa Nui.

Poland

Mniej więcej rok temu dotarłem do źródła Sanu. W ostatni weekend zorganizowałem wyprawę, której celem był początek Wisły - źródło Malinki. Wisła ma trzy potoki źródłowe - Biała i Czarna Wisełka oraz Malinka. Dopiero po połączeniu tych trzech zaczyna się bieg Wisły. Początek Wisły - źródło Malinki Plan wędrówki wyjątkowo na końcu posta. Gościejów Za

4 MIN READ

Dwa potoki źródłowe Wisły (z trzech). Kaskady Rodła na Białej Wisełce oraz źródła Malinki.

Silesian Voivodeship

Wisła ma trzy potoki źródłowe: Biała i Czarna Wisełka łączą się w jeziorze Czerniańskim. Stamtąd wypływa Wisełka. Trochę niżej dołącza Malinka i od tego miejsca płynie już Wisła. Dwa potoki źródłowe Wisły i Barania Góra to ciekawa trasa - historycznie, przyrodniczo i widokowo. Widok z Baraniej Góry. W dali, na wprost - Babia Góra. Plan Parking na k