November 16, 2023 / Limanowa County

Co widać ze Skiełka. Nowa wieża widokowa w Beskidzie Wyspowym i kościół, w którym żyją nietoperze.

Lata 2022-23 to wysyp nowych wież widokowych w Beskidach. Odnowiono wieżę na Mogielicy, a nowe powstały m.in. na Skiełku, Kamionnej (Beskid Wyspowy), Hajdówce nad Jordanowem i na Malniku nad Muszyną. Po drodze w jesienny Beskid Niski sprawdziliśmy co widać ze Skiełka.

Co widać ze Skiełka? Na zdjęciu Beskid Sądecki

Plan

Na Skiełek można podejść w kilkanaście minut z specjalnie przygotowanego parkingu nad Łukowicą. My jednak zostawiliśmy auto na dole, przy Urzędzie Gminy (parking bezpłatny) i przeszliśmy 13-kilometrową pętlę ze Skiełkiem i Pępówką.

Trasa wycieczki (13km, 626m podejść)

Kościół dla nietoperzy

Jeżeli w miejscowości, skąd ruszam w góry, nikt nie domaga się 20zł za parkowanie, to moja opinia o takim miejscu automatycznie rośnie. Tak jest w przypadku Łukowicy (południowo wschodnia część Beskidu Wyspowego). Darmowy parking znajduje się przy Urzędzie Gminy i miejscowym centrum handlowym.

Zabytkowy kościół w Łukowicy (XVIIw).

Łukowica ma dwa kościoły. Większy, murowany jest dla ludzi. Mniejszy, drewniany - dla nietoperzy. W kościele, z którego ludzie korzystają już tylko sporadycznie, osiedlił się podkowiec mały. Cicho, chłodno - czyli w sam raz dla tego latającego ssaka.

Widok nad Łukowicą

Po drodze na Skiełek (zielonym szlakiem) mijamy... Skiełek. A dokładnie ujmując, tabliczkę szczytową, którą ktoś sobie "pożyczył" i umieścił na swoim domu. Fałszywy szczyt ignorujemy i idziemy dalej.

To nie jest Skiełek

Co widać ze Skiełka

Pogoda nie jest idealna, mamy duże zachmurzenie. Niektóre kierunki są jednak dobrze widoczne. W innych dyskutujemy, czy widzimy Lodowy Szczyt, czy to tylko chmury tam gdzie Tatry być powinny.

Wieża na Skiełku

Wieża na Skiełku powstała w tym roku (2023). Ma 28m (platforma widokowa znajduje się na 23m). Konstrukcja stalowa, schody i poręcze - drewniane. Szczyt Skiełka jest zalesiony, więc bez wieży nie byłoby tam żadnych widoków.

Widok w kierunku wschodnim - na horyzoncie Beskid Sądecki, pasmo Jaworzyny Krynickiej
Widok w kierunku południowym. Na horyzoncie Gorce z Lubaniem, w obniżeniu w środkowej części zdjęcia powinny być widoczne Tatry
Widok w kierunku południowo-zachodnim. Na horyzoncie Gorce z Gorcem (1228m), na którym również znajduje się wieża widokowa.
Widok w kierunku południowo-zachodnim. Na horyzoncie Gorce z Gorcem (1228m), na którym również znajduje się wieża widokowa.

Powyżej zamieściłem zdjęcia z tablicami opisowymi (przy okazji - bardzo dobrze zrobione - dobra jakość zdjęć i dokładne opisy), bo widoczność w kierunku wschodnim i południowym nie była najlepsza, a tam są najciekawsze widoki - Beskid Sądecki  (pasma - Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej), Tatry i Gorce. Na zachód mieliśmy zdecydowanie lepsze warunki i bez trudu mogliśmy rozpoznać szczyty Beskidu Wyspowego.

Widok na zachód. Opis poniżej

Na zdjęciu powyżej, po lewej widzimy pobliski Jasieńczyk. Za nim wystaje Modyń, z płaskim grzbietem, opadającym na prawo. Na najdalszym planie, za ramieniem Modyni, widzimy Mogielicę. Dalej na prawo, jest Cichoń i Ostra, z charakterystyczną przełęczą pomiędzy nimi. I wreszcie płaska góra po prawej stronie to Jeżowa Woda. Na pierwszym planie Okowaniec.

Widok na północ. Na horyzoncie Pasmo Łososińkie

I wreszcie widok na północ. Na zdjęciu powyżej na horyzoncie widzimy pasmo Łososińskie. Góra na najdalszym planie, mocno ścięta w prawą stronę to Chełm (793m). Na lewo od Chełmu znajduje się... Babia Góra (727m n.p.m.). Przy okazji, zapraszam do lektury opisu wędrówki przez Babią Górę niższą o 1000m od Królowej Beskidów.

Skiełek, 755m n.p.m.

Dzieci mają pod górkę

Ze Skiełka schodzimy zielonym szlakiem w stronę Roztoki. Po drodze mijamy dzieci z... plecakami szkolnymi. Osiedla Roztoki są rozrzucone na stokach Skiełka i Pępówki. Jakakolwiek komunikacja jest tylko w dolinie, na drodze łączącej Limanową ze Starym Sączem. Do domu trzeba na piechotę. I pod górkę.

Roztoka

Drogą tą możemy wrócić do Łukowicy, ale kto lubi chodzić asfaltem? Zamiast prostej, równej drogi w dół, wybraliśmy powrót przez Pępówkę. Czy solidne wejście pod górę, przejście grzbietem równoległy do drogi i zejście.

Pępówka, 777m n.p.m.

Oba dzisiejsze szczyty, Skiełek i Pępówka, są na liście 102 Wysp Beskidu Wyspowego. Może kiedyś skompletuję je wszystkie.

Z Łukowicy ruszyliśmy na wschód, naszym celem był Beskid Niski (tu moja relacja z trasy na której było wszystko czego oczekujemy po Beskidzie Niskim). Po drodze zatrzymaliśmy się przy Browarze Grybów, gdzie w firmowym sklepie (po prawej stronie drogi DK28, przed Grybowem jeśli jedziemy na wschód) można tanio kupić dobre piwo. Warto mieć ze sobą własne zamykane butelki - będzie jeszcze taniej.

Browar Grybów

Co widać ze Skiełka. Podsumowanie.

Data przejścia: 20.10.2023

Czas, wliczając postoje: 4:15h

Dystans: 13km

Suma podejść: 626m

Najwyższy punkt: Pępówka, 777m n.p.m.

Ciekawe miejsca: Łukowica (zabytkowy drewniany kościół), Skiełek (wieża widokowa).