January 3, 2021 / Gorlice County

Korona Gór Polski: Lackowa, Beskid Niski

Trochę przypadkiem, ale zacząłem zbierać w roku 2020 szczyty z Korony Gór Polski. W ramach Klubu Włóczykijów powstał projekt skompletowania całości do końca 2021. Szczytów w Koronie jest 28. W tym artykule "Korona Gór Polski: Lackowa, Beskid Niski" (997m n.p.m.).

Włóczykije zaczynają rok 2021

1.01.2020 - pobudka o 4:15, wyjazd w Tatry i pętla wokół Giewontu (będzie osobny post, fantastyczna pogoda i widoki ale też akcja ratunkowa z udziałem TOPR). Późny powrót do domu.

2.01.2020 - pobudka o 5:00, i ponad 240km jazdy. Cel? Lackowa. Ktoś wie gdzie to jest? Gdyby nie projekt zdobycia Korony Gór Polski, pewnie nigdy nie zainteresowałbym się tą górą.

Lackowa, 997m n.p.m. (Beskid Niski)

Latem 2020 przemierzyłem cały Beskid Niski w ramach przejścia Głównego Szlaku Beskidzkiego, ale Lackowa na tym szlaku nie leży. A szkoda, bo historycznie, przed IIWŚ, Główny Szlak Zachodniobeskidzki, projektu Kazimierza Sosnowskiego, był poprowadzony główną granią Beskidu Niskiego. Niestety po wojnie władze PRL uznały, że turyści włóczący się wzdłuż granicy z zaprzyjaźnionym demoludem nie są mile widziani i kazano PTTK przeprojektować szlak, tak by biegł dalej na północ.

Część dotychczasowych szczytów z KGP zdobyłem solo, część w ramach  "Klubu Włóczykijów"  (moja strona na FB do organizacji wspólnych wypadów w góry czy ciekawe miejsca). W 2021 postanowiłem, w miarę możliwości, kolejne szczyty korony zdobywać z klubowiczami.

Jesień

Na Lackową wybraliśmy się w 5. Przedział wiekowy 43-59 lat. Jechaliśmy z dwóch miejsc - aglomeracja górnośląska oraz piękna ziemia Zakliczyńska. Umówiliśmy się w Wysowej, na parkingu pod cerkwią św. Michała Archanioła.

Cerkiew św. Michała Archanioła, Wysowa

Trasę zaplanowałem na 20km. W sam raz na krótki dzień. Nie lubię wchodzić i schodzić tym samym szlakiem, więc wymyśliłem pętlę przez miejscowość Ropki. Nie udało się zupełnie uniknąć powtarzania szlaku - między Ostrym Wierchem a Lackową musieliśmy przejść "tam i z powrotem".

(Jeśli widget mapy nie wyświetla się prawidłowo, trasę można zobaczyć na stronie mapa-turystyczna.pl)

Wysowa, oraz szlak mniej więcej do wysokości 800m n.p.m. powitały nas jesienną pogodą i widokami.

Szlak żółty, z miejscowości Ropki w stronę Ostrego Wierchu

Zima

Po wejściu na grzbiet Ostrego Wierchu spotkała nas zima. Śnieg mokry, rozdeptany. Spotykaliśmy nielicznych turystów i do zwyczajowego w górach "cześć / dzień dobry", dokładaliśmy noworoczne życzenia.

Po kulminacji Ostrego Wierchu (938m n.p.m.) część mojej grupy zderzyła się z brutalną rzeczywistością naszego szlaku - żeby wejść na Lackową (997m), trzeba najpierw ZEJŚĆ na przełęcz Pułaskiego (743m), krótkim, ale przez po bardzo stromym zboczem. A z przełęczy wdrapać się jeszcze bardziej stromym zboczem na Lackową. I potem to samo w drugą stronę... Dwie Włóczykijki zdecydowały się pominąć tą część wyprawy i poszły szlakiem bezpośrednio do Wysowej. Szczyt atakowaliśmy więc w trójkę.

Po wejściu na grań Lackowej, uderzył w nas z lewej strony wiatr. Wiejący z południa, ale bardzo zimny, przenikliwy. Wiatr był dokuczliwy, ale nie na tyle by nas zniechęcić. A wręcz przeciwnie - wiatr w połączeniu z śniegiem/szronem fantastycznie przystroił drzewa. Piękna, bajkowa zima z nawiązką rekompensowała strome podejście i wiatr.

Zima na grzbiecie Lackowej

Użyłem powyżej słowa "grań". To zwykle kojarzy się z wyższymi górami, zwykle Tatrami. Ale w przypadku Lackowej to słowo jest jak najbardziej uzasadnione. Jej południowe, słowackie, zbocze spada gwałtownie w dół. Jest co prawda zalesione, więc spaść tam się nie da, ale ślizg w dół na śniegu czy błocie byłby całkiem efektowny.

Beskid Błotnisty

W czasie mojej  letniej wędrówki Głównym Szlakiem Beskidzkim, Beskid Niski zasłużył sobie na miano Beskidu Błotnistego. W styczniu nie było inaczej. Po śnieżnej Lackowej, powrót do błotnistej rzeczywistości niższych partii, psuł trochę efekt całości. Ale prawdziwi Włóczykije, tacy jak moja grupa, chodzą w słońcu, deszczu, śniegu i błocie. W autach mieliśmy buty na zmianę (oczywiście!), a te zabłocone powędrowały do worków.

Fragment szlaku zielonego schodzącego z przełęczy Cigelka do Wysowej

Żeby nie kończyć postu "Korona Gór Polski - odc. 4: Lackowa" błotem, jeszcze raz zimowe zdjęcie z szczytu Lackowej, a na koniec piękna hala na przełęczy Cigelka (czyli 'Cegiełka'). Wolę zapamiętać Lackową śnieżną niż błotną.

Zima na grzbiecie Lackowej
Przełęcz Cigelka, strona słowacka

Korona Gór Polski

Na tym koniec postu "Korona Gór Polski: Lackowa, Beskid Niski". Relacje z innych szczytów oraz postęp w realizacji całego projektu są dostępne na moim blogu TravelFeed.