May 2, 2021 / Limanowa County

Tour de Beskid Wyspowy: Modyń, Kamionna, Ciecień. Przyszła Wiosna.

Beskid Wyspowy jest specyficzny. Składa się z pojedynczych gór ("wysp"), porozdzielanych głębokimi dolinami. To sprawia, że praktycznie każdy szczyt jest wybitny. Wędrówka pomiędzy górami Beskidu Wyspowego to często wiele kilometrów wzdłuż dróg. Nie zawsze da się wytyczyć sensowną pętlę na jednodniową wędrówkę. Z tego względu postanowiłem zdobyć 3 szczyty z listy Korona Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich jednego dnia. Taki "tour de Beskid Wyspowy": Modyń, Kamionna, Ciecień - z przejazdami pomiędzy poszczególnymi górami. Parkingi w miejscowościach Młyńczyska, Rozdziele i Szczyrzyc.

COVID-owa (pojedyncza) ławka pod Krzyżem Milenijnym w Młyńczyskach

Plan

Trasy przejścia dla poszczególnych gór podam poniżej. Plan całości wygląda tak:

1. Dojazd pod Krzyż Milenijny w Młyńczyskach
  2. Wejście na Modyń (1029m n.p.m.) - wejście i zejście tą samą trasą
  3. Przejazd na Przełęcz Widoma w Rozdzielu
  4. Wejście na Kamionną (802m n.p.m.)  - wejście i zejście tą samą trasą
  5. Przejazd do miejscowości Szczyrzyc
  6. Pętla na Ciecień przez Księżą Górę

Nasze parkingi i przejazd pomiędzy nimi na mapie Google.

Jak się na koniec okaże, taki plan skutkował stopniowaniem przyjemności wędrowania. Zapraszam do przejścia z nami szlakami "tour de Beskid Wyspowy". Jest początek Majówki (piątek, 30.04), ale w ciągu całego dnia na szlakach spotkamy siedmioro turystów.

Modyń

Parkujemy przy Krzyżu Milenijnym pod Modynią (nazwa Modyń jest rodzaju żeńskiego). Do krzyża prowadzi dość ciekawa Droga Krzyżowa. Poszczególne stacje to surowe skały z minimalistycznymi rzeźbami. Pogoda taka sobie, ale cieszymy się, że nie pada.

Pod Krzyżem Milenijnym - Młyńczyska

Idziemy szlakiem niebieskim i tą samą drogą wrócimy. Łącznie niecałe 4km. Rozgrzewka. Trasa wiedzie przez las, poza Krzyżem Milenijnym praktycznie nie ma punktów widokowych. Na Modyni budowana jest wieża widokowa. Dobry pomysł, bo gdyby nie drzewa, góra oferowałaby rozległe widoki.

Modyń, 1028m n.p.m.

Po zdobyciu szczytu wracamy na parking. Trochę czasu zajmuje nam wyczyszczenie butów z samoprzylepnej gliny. Uporawszy się z tym, jedziemy przez Limanową na Przełęcz Widoma.

Trasa wędrówki na Modyń - 3,8km, 234m podejść, 6pkt GOT. (mapa-turstyczna.pl)

Kamionna

Droga wiedzie przez Przełęcz Ostra. Zwracam uwagę na gładki asfalt, szykany na zakrętach i bilbordy z samochodami w stylu Formuły F1. Jak się później dowiedziałem, ta kręta i stroma droga to miejsce rozgrywania Wyścigu Górskiego

Parkujemy na Przełęczy Widoma (ciekawe czy to negacja słowa "niewidoma"?). Pogoda lepsza niż na Modyni, lepsza widoczność. Tablica z panoramą obiecuje widok na Gorce i Tatry. Te pierwsze dostrzegamy bez problemu, ale Tatry giną w chmurach. Dobrze widać Mogielicę, najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego.

Widok z Przełęczy Widoma na południe.

Szlak (niebieski) na Kamionną wiedzie w dużej mierze drogą asfaltową, prowadzącą do Bacówki na Zadzielu. Bacówka jest jednak zamknięta, nie ma nawet sprzedaży na wynos.

W miarę wędrówki robi się coraz cieplej i przyjemniej. Zdobywamy szczyt, dokumentujemy ten fakt i wracamy tą samą drogą. Szczyt zalesiony, widok jest poniżej, w miejscu górnej stacji krzesełkowego wyciągu narciarskiego.

Kamionna, 802m n.p.m.

Wracamy na Przełęcz Widoma. Przed ostatnią częścią naszego "tour de Beskid Wyspowy" robimy sobie piknik. Mamy między innymi słynne (w gronie Klubu Włóczykijów) mufinki bez cukru i bez masła. Zobowiązałem się zdradzić sekret przepisu - będzie post na blogu.

Piknik na przełęczy Widoma. Fot. Agnieszka

Trasa wędrówki na Kamionną - 6,9km, 282m podejść, 9pkt GOT (mapa-turstyczna.pl)

Wspomniałem na początku, że nasz tour de Beskid Wyspowy to stopniowanie przyjemności. W czasie przejazdu pod Ciecień, do miejscowości Szczyrzyc wychodzi słońce i robi się ciepło. Nie jest to jeszcze pogoda t-shirt'owa, ale blisko.

Ciecień

Parkujemy pod lodziarnią Lodolandia i zasięgamy informacji o godzinie zamknięcia. Po zejściu z Cietnia (tak nazwę odmieniają miejscowi) będzie kulminacja dzisiejszych przyjemności. Przy okazji zwracamy uwagę na rewelacyjny projekt miejscowego "centrum handlowego" - zamiast bezdusznej stalowej hali, Szczyrzyckie centrum to szereg niskich budynków ze wspólnym parkingiem. Brawo dla architektów. Całość sprawia bardzo przyjemne i estetyczne wrażenie.

Fragment centrum handlowego w Szczyrzycu

W odróżnieniu od poprzednich gór, tu mamy pętlę. Wchodzimy szlakiem żółtym przez Księżą Górę, a wrócimy innym żółtym szlakiem, pokrywającym się z czerwonym.

Ciecień, 829m n.p.m.

Szczyt Cietnia jest zalesiony, więc widoków nie ma. Ale Ciecień rekompensuje nam to przy powrocie. Po zejściu poniżej granicy lasu, mamy przepiękny widok w stronę Śnieżnicy. Błękitne niebo, świeża soczysta zieleń traw, w dole wioska Skrzydlna i góra na horyzoncie. Jest cudnie.

Widok z żółtego-czerwonego szlaku przy zejściu z Cietnia do Szczyrzyca

Dalej jest jeszcze piękniej. Trafiamy na sad jabłoni. W pierwszej chwili nie poznajemy drzew - sad z daleka wygląda jak tyczki chmielu. Dopiero bliższa inspekcja uświadamia nam, że w taki nietypowy sposób rosną tu jabłonie. Niedaleko stąd jest Tymbark, miasto znane z soków owocowych.

Sad jabłoniowy pod Cietniem
Kwitnąca jabłoń pod Cietniem, fot. Agnieszka

Po drodze zwracamy uwagę na coś co wygląda na słomiano-kwiatowy krzyżyk. Skomentowałem, że to pewnie grób chomika. Ale takich "instalacji" widzimy więcej, praktycznie na skraju każdego pola. Hipoteza z grobami chomików nie daje się obronić. Wydaje się więc, że jest to część miejscowego folkloru - pewnie chodzi o zapewnienie przychylności pogody i dobre zbiory, rodzaj amuletu ochronnego. Ciekawe.

”Amulet” na polu pod Cietniem
"Amulet" na polu pod Cietniem

Trasa wędrówki na Ciecień - 10,8km, 544m podejść, 16pkt GOT  (mapa-turstyczna.pl

Szczyrzyc

W konkursie na najtrudniejszą w wymowie nazwę w Polsce Szczyrzyc mógłby konkurować z Szczebrzeszynem. Ale poza nazwą, miejscowość robi bardzo przyjemne wrażenie. Widać rękę dobrego gospodarza. Tu kończymy nasz tour de Beskid Wyspowy pysznymi lodami (3zł za dużą gałkę).

Wcześniej, dochodząc na parking, odnotowujemy piękny, drewniany budynek zespołu szkół oraz niewielki cmentarz, gdzie pochowano żołnierzy armii Austro-Węgier, którzy zginęli broniąc Szczyrzyca w czasie zimowej ofensywy rosyjskiej przez Karpaty w 1914r (I Wojna Światowa). Nazwiska mają brzmienie niemieckie i czeskie, więc raczej nie byli to miejscowi.

Zespół Szkół w Szczyrzycu
Cmentarz wojenny (I WŚ) w Szczyrzycu
Kulminacja przyjemnego dnia w Beskidzie Wyspowym :-)

Łącznie przeszliśmy dziś 21,5km, pokonaliśmy 1060m podejść i - dla tych którzy liczą odznaki - zdobyliśmy 31pkt GOT. Dodatkowo pomiędzy trzema etapami tour de Beskid Wyspowy, przejechaliśmy 56,2km.