15 July 2020 / Silesian Voivodeship

Główny Szlak Beskidzki - Etap 19: Hala Miziowa - Węgierska Górka

Wszystko co ważne, ma w sobie "ż". Tak też jest z Beskidem - dzisiaj ostatni odcinek w Beskidzie Żywieckim. W poście bajeczny wschód słońca na Pilsku, szlak z łańcuchami, owce na wypasie oraz co z Węgrami ma wspólnego Węgierska Górka

Plan

Dzisiaj towarzyszy mi Богдан - kompan z 4 wcześniejszych etapów w Beskidzie Niskim. Dzień zaczynamy od porannego spektaklu w Bożej reżyserii pt. „Wschód słońca” z Babią Górą w roli głównej żeńskiej. Pobudka o 4:20 i marsz na Pilsko. Czy to jest kryzys wieku średniego? Jako 20-latek nie robiłem takich rzeczy. Życie zaczyna się po 40-tce!

Dzisiejsza wędrówka to długie zejście do doliny Soły, która wyznacza granicę między Beskidem Żywieckim a Śląskim.

Trasa: Schronisko PTTK Na Hali Miziowej - Węgierska Górka | mapa-turystyczna.pl

Wschody i Zachody Słońca

Beskid Żywiecki w czasie GSB będzie mi się dobrze kojarzył. Po kilku dniach z pochmurnym niebem i mgłami, jak tylko wszedłem w pasmo Policy, wyszło słońce i tak już było do końca mojej wędrówki. W odróżnieniu od innych pasm beskidzkich, które w czasie wędrówki przemierzałem po raz pierwszy, Beskid Żywiecki jest mi dobrze znany. I ‘postanowił’ pokazać mi, że po dalekich wędrówkach warto wrócić do tego co bliskie. Beskidzie Żywiecki dał mi okazję oglądać sekwencję zachodów i wschodów słońca: zachód i wschód na Hali Krupowej, zachód na Małej Babiej Górze i wreszcie zachód na Pilsku. Na koniec tej sekwencji wschód słońca na Pilsku:

Wschód słońca znad Babiej Góry, oglądany z szczytu Pilsko

Łańcuchy pod Romanką

Po powrocie ze wschodu słońca na Pilsku jemy śniadanie w schronisku i niezwłocznie ruszamy w drogę.

Widok z Rysianki

Po krótkim postoju pod Rysianką (tłumy ludzi w niedzielne przedpołudnie skutecznie likwidują pokusę wejścia do środka…) musimy zwolnić, robi się bardzo gorąco. Na dodatek szlak pod Romanką i dalej za Słowianką jest mocno błotnisty. A przy okazji, wiedzieliście o „perci pod Romanką”? ;-) To jedyne miejsce w Beskidach, poza Babią Górą (‘Perć Akademików’) gdzie szlak jest zabezpieczony łańcuchem. Ten pod Romanką wyglądał na nowy. Później odnalazłem człowieka, który wylicytował stary, zardzewiały łańcuch zdjęty z tego miejsca. Chciałem odkupić, ale taka pamiątka jest bezcenna i nie dobiliśmy targu.

Łańcuchy pod Romanką

Węgierska Górka

Dlaczego Węgierska? Wg Wikipedii:

Pierwsze wzmianki o Węgierskiej Górce pochodzą z 1477 roku, kiedy doszło do zatargów granicznych między królem Polski Kazimierzem Jagiellończykiem, a królem Węgier Maciejem Korwinem. Mówi o tym legenda: Węgrzy, którzy mieli wielki apetyt na Żywiecczyznę, aby nie popełnić krzywoprzysięstwa, świadczyli, że im jest przynależna ziemia, na której klęczą (po uprzednim uzupełnieniu nogawic ziemią z Węgier, rzeczywiście klęczeli na ziemi węgierskiej). Fortel ten się nie udał, a z ziemi z nogawic spodni usypano „górki” – stąd, według legendy, wywodzi się nazwa Węgierska Górki.

Aż do Żabnicy nie miałbym o czym pisać (gorąco, mało cienia, błoto), gdyby nie napotkane stado owiec - schodzimy im z drogi, bo barany i kozy mają rogi a my nie mamy ochraniaczy na łydki.

Owce na wypasie

Ostatnie kilometry idziemy szosą, w Żabnicy bez chodnika, dalej w Węgierskiej Górce już lepiej. Po drodze mijamy muzeum polowe. Muzeum upamiętnia ‘Westerplatte południa’ – szereg umocnień, które zaskakująco długo powstrzymywały niemiecką ofensywę we wrześniu 1939. Bohaterstwa nie będziemy porównywać, w obu przypadkach należy się pamięć. Natomiast w przeciwieństwie do Westerplatte w Gdańsku, obrona Węgierskiej Górki miała sens strategiczny.

Muzeum polowe w Węgierskiej Górce

Główny Szlak Beskidzki - Etap 19: Hala Miziowa - Węgierska Górka. Podsumowanie etapu:

Data: 09.08.2020
Długość: 23,1km
Suma podejść: 571m
Suma zejść: 1429m
Mój czas przejścia: 6:05h (liczę brutto, łącznie z postojami)
Szczyt dnia: Hm... był jakiś? Może Pilsko uhonoruję, pomimo, że nie leży na GSB. Należy się za wschód słońca!
Literka - sponsor odcinka: Ż jak Żywiecki Beskid

<<< Etap 18 ---------- Etap 20 >>>

Inne posty / Read more

Pilsko w Beskidzie Żywieckim -  stacja kosmiczna, Romanka, Rysianka, żmija i Hala Miziowa.

Silesian Voivodeship

Pilsko w Beskidzie Żywieckim - stacja kosmiczna, Romanka, Rysianka, żmija i Hala Miziowa.

Wysokość 1557m n.p.m stawia Pilsko w Beskidzie Żywieckim  w czołówce najwyższych szczytów całych Beskidów. Ustępuje tylko Babiej Górze. Pod szczytem znajduje się duży ośrodek narciarski, a na szczyt prowadzi wiele szlaków. Unikałbym słowa "łatwych", ale trudne też nie są. Warto zaznaczyć, że wspomniana wysokość dotyczy szczytu słowackiego. Szczyt p

3 MIN READ

Year 2020 in 12 Photos - May

Silesian Voivodeship

Almost everybody would agree that the passing year 2020 was a special one. For me it meant switching from travel-intensive work (155 flights last year!) to home office. It also meant more hiking in my home country than travelling abroad. Let me share my impressions of the Year 2020 in 12 Photos - May. Photo of the month Until mid-May we had been

2 MIN READ

Główny Szlak Beskidzki - Etap 18: Markowe Szczawiny - Hala Miziowa

Lesser Poland Voivodeship

Główny Szlak Beskidzki - Etap 18: Markowe Szczawiny - Hala Miziowa Po zdobyciu Babiej Góry wędrówka Głównym Szlakiem Beskidzkim nabiera innego odcienia - z wyzwania staje się kończeniem zadania. Raz, bo kulminację mam już za sobą, a dwa - będę szedł szlakami dobrze mi znanymi z wcześniejszych wędrówek. Plan Dzisiaj na dwa etapy dołączy do mnie Бог