July 14, 2021 / Łęczyca County

Maj 2021 na szlakach. 6 różnych pasm gór i prawdopodobnie najpiękniejszy widok w całych Beskidach.

Z powodu COVIDa, w kwietniu chodziłem po górach mniej niż w zimowych miesiącach. Za to maj 2021 na szlakach był bardzo intensywny. Przedreptałem szlaki w Beskidzie Makowskim, Małym, Śląskim, Wyspowym i Żywieckim oraz Gorcach. I jeszcze Jura Krakowsko-Częstochowska się zmieściła. Jednak najważniejsze było znalezienie (prawdopodobnie) najpiękniejszego miejsca widokowego w całych Beskidach.

Lubogoszcz i Szczebel

03.05.2021 - Beskid Wyspowy: Mszana Dolna - Lubogoszcz - Kasinka Mała - Szczebel - przeł. Glisne - Mszana Dolna. 25,2km, 1312m podejść, 37pkt GOT.

Wyprawę na 3.05 ogłosiłem w Klubie Włóczykijów tekstem "Kto chce ze mną zmoknąć na Lubogoszczy i Szczeblu?". I nie wiem dlaczego nikt się nie zgłosił ;-) - pojechałem więc sam.  Miało padać, ale okazało się, że deszcz był dopiero gdy wróciłem na parking. A wcześniej chmury, słońce a nawet śnieg. Pogoda na marzec a nie na maj! To druga część mojego "tour de Beskid Wyspowy" (pierwsza była 30.04 - Modyń, Kamionna i Ciecień) - celem dwa szczyty z listy Korony Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich.

Lubogoszcz; w dole Mszana Dolna

Pełna relacja i mapa: Lubogoszcz i Szczebel

Gorc, Turbacz i Kudłoń

08.05.2021 - Gorce: Lubomierz-Rzeki - Gorc - Turbacz - Kudłoń - Lubomierz-Rzeki. 30,6km, 1354m podejść, 45pkt GOT.

Szalony pogodowo weekend 8/9 maja 2021. W sobotę rano trochę powyżej zera i śnieg w czasie wędrówki na Gorc - porządna zima. Po południu tego samego dnia przyjemnie ciepła wiosna. A w niedzielne popołudnie już upalne lato. Zapraszam do lektury części pierwszej "Zima, Wiosna i Lato w 36h". W tym poście Zima i Wiosna, a Lato w części drugiej. Pomiędzy Zimą a Wiosną Deser Gorczański oraz spotkanie z VIPem.

Pełna relacja i mapa: Zima, Wiosna i Lato w 36h. Część I

Widok z Polany pod Przysłopem

Cisy Raciborskiego i Koskowa Góra

09.05.2021 - Beskid Makowski: Bieńkówka - Harbutowice Latoniówka - Cisy Raciborskiego - Bieńkówka - Koskowa Góra - Bieńkówka. 16km, 886m podejść, 24pkt GOT.

części pierwszej (sobota) weekendu "Zima, Wiosna i Lato w 36h" (8/9 maja 2021) przeszliśmy w Gorcach od Zimy do Wiosny. W niedzielę pogoda zmieniła się diametralnie i w czasie popołudniowej wędrówki w Beskidzie Makowskim mieliśmy piękne Lato. Odwiedzimy 700-letnie drzewa a na koniec będzie cudowny widok na Tatry i kilka pasm Beskidów. Zdradzę suspens -zdjęcie poniżej:

Pełna relacja i mapa: Zima, Wiosna i Lato w 36h. Część II

Pod szczytem Koskowej Góry

2x na Babiej Górze

15.05.2021 - Beskid Żywiecki: Zawoja Markowa - p. Brona - Babia Góra (Diablak) - Babia Góra (Sokolica) - Babia Góra (Diablak) - Markowe Szczawiny - Fickowe Rozstaje - Zawoja Czatoża - Zawoja Markowa. 23,9km, 1579m podejść, 39pkt GOT.

Poranna audiencja w Pałacu Królowej Beskidów. Królowa założyła ciemno-zieloną suknię z białymi wszywkami. Nie miała nałęczki. Prosty naszyjnik, z surowych kamieni. W końcu to nieformalne spotkanie ze znajomymi. Przedstawiamy jej Agę, Królowa uśmiechnęła się promiennie - "dzień dobry, witaj moja droga, cieszę się, że wreszcie jesteś". Do Marka zwróciła się "Dlaczego tak długo się nie widzieliśmy?... Ale nie musisz się tłumaczyć, rozgość się proszę". W czasie naszej wizyty Królowa krzątała się trochę, zastanawiała się nad wyborem nakrycia głowy i korony. Wyciągała a to białą, a to ciemno-szarą chustę. Słoneczną koronę po chwili zawahania schowała do kufra. Dużo nam pokazała, ale jedną z komnat konsekwentnie zasłaniała. Gdy już opuściliśmy salę tronową i zeszliśmy do jej młodszej siostry, Sokolicy, ta szepnęła nam na ucho, że Królowa jest w dobrym humorze i możemy zobaczyć się z nią jeszcze raz - jeśli chcemy. Chcieliśmy!

Pełna relacja i mapa: Dwukrotna audiencja u Królowej Beskidów

Babia Góra widziana z szlaku z przełęczy Brona

Równica i Czantoria

28.05.2021 - Beskid Śląski: Ustroń PKP - Równica - nad Przeł. Beskidek - Ustroń Polana - Czantoria Wielka - Czantoria Mała - Ustroń PKP. 23,1km, 1257m podejść, 35pkt GOT.

W czwartek wieczorem odebrałem z paczkomatu czapkę techniczną z czerwonym szlakiem, wykonaną przez Old School Trail Running. Niby zwykła czapka na lato, ale dla mnie specjalna. Logo z przodu wskazuje na Główny Szlak Beskidzki. Tak się złożyło, że piątek miałem wolny - korporacyjny "day off". Czapka wymagała przetestowania na szlaku - spakowałem plecak i decyzja: do Wołosatego 500 kilometrów, ruszam na GSB

Pełna relacja i mapa: Do Wołosatego 500 km

Wisła w Ustroniu

Łamana Skała i Leskowiec

29.05.2021 - Beskid Mały: Targoszów Wieczorki - pod Mladą Horą - (Łamana Skała) - Chatka pod Potrójną - pod Mladą Horą - Leskowiec - Targoszów Wieczorki. 21,7km, 932m podejść, 31pkt GOT.

Fifty shades of green - taki tytuł nasuwa się do opisu do majowej (29.05.2021) wyprawy w Beskid Mały. Motywacją wycieczki była Łamana Skała - szczyt w spisie Korony Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich. Było mgliście, mokro i fantastycznie zielono.

Pełna relacja i mapa: Fifty shades of green

Las pod Łamaną Skałą

Olsztyn

30.05.2021 - Jura Krakowsko-Częstochowska: Pętla spod zamku w Olsztynie przez Sokole Góry. 7,3km, 126m podejść, 0 pkt GOT (bo to nie góry).

W czasie dwu-godzinnego spaceru spod ruin zamku, odkryłem miniaturowy Giewont w Olsztynie (ale nie tym o którym myślicie). Prawie taki jak oryginalny! Zapraszam na spacer wśród ostańców i lasów Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Biakło

Pełna relacja i mapa: Miniaturowy Giewont pod Olsztynem

Maj 2021 na szlakach

Garść statystyk - maj 2021 na szlakach. W kolumnach od lewej: cel, dystans (km), suma podejść (m), punkty GOT PTTK

Statystyki - maj 2021 na szlakach

Na koniec galeria wybranych zdjęć. Jak wam się podoba maj 2021 na szlakach? Czekam na komentarze!